Je bekijkt nu Kies jij dieettips of bodypositivity in jouw magazine?

Kies jij dieettips of bodypositivity in jouw magazine?

Magazines hebben een invloed op het wereldbeeld en gedrag van hun lezers. Zo kunnen vrouwenmagazines bijdragen aan het zelfbeeld van hun lezeressen. Schotelen redacties de Vlaamse dames dieetmethodes en tips voor het perfecte lichaam voor, of promoten ze zelfliefde?

Eind mei zorgde Goed Gevoel nog voor opschudding bij body positive actievoerders en self-love activisten. De body positivity-beweging streeft naar een maatschappij die lichamen in alle maten en vormen accepteert. Self-love gaat over zelfliefde en trots zijn op je lichaam, ongeacht je kledingmaat. Dat Goed Gevoel bij hun juninummer afslankshakes met hoge korting als cadeau gaf, schoot bij de activisten in het verkeerde keelgat. Zij waren boos, omdat de shakes enorm duur zijn als je ze verder gebruikt, ze voor gezondheidsproblemen kunnen zorgen en uiteindelijk vaak voor een gewichtstoename zorgen. De activisten vonden het dan ook niet kunnen dat Goed Gevoel zo’n voedingsmiddelen promoot. Is dit een ongelukkig toeval of is diëten een belangrijk onderdeel in het magazine? En hoe gaan andere magazines om met diëten en zelfbeeld?

Goed Gevoel
Als je meerdere edities van Goed Gevoel bekijkt, dan zie je dat het vaak over diëten, vermageren en kledingmaten gaat. Zowel in artikels met experten als in het editoriaal en andere bijdragen gaat het over diëten en ‘smaller zijn’. Coronakilo’s moeten weg en ook onze kinderen moeten opletten. De journalisten spreken met experten voor duiding, maar er ligt een sterke focus op ‘het perfecte lichaam’. In één van de artikels raadt een deskundige aan je niet te wegen, maar de redactie schrijft daar zelf wel over en focust graag op dun zijn.

Ze beweren dat je niet moet diëten, maar werken systematisch samen met een voedingsdeskundige die een eigen kookmethode te promoten heeft. Sandra Bekari en haar ‘nooit meer diëten’ zijn ook een soort dieet. Het magazine legt de focus op haar gezonde recepten, maar gaan eraan voorbij dat deze methode niet altijd even goed samengaat met het gewone leven en dat je ook speciaal moeten eten.
Kort samengevat kunnen we stellen dat dit magazine sterk focust op vermageren, dun zijn en speciaal eten. Lezeressen ondersteunen om van zichzelf te houden is hier ver te zoeken.

Feeling
Feeling is een luxemagazine en dat zie je ook aan de inhoud. Zij leggen de focus op de producten en recepten zelf. Bij artikels rond fashion gaat het puur over de kleding of accessoires, zonder het over gewicht of lichaam te hebben. Hier krijg je gewoon algemene tips over hoe je iets draagt en gaat het niet over hoe je iets verstopt of flaterend maakt. Het gaat dus om meer dan enkel gezond eten.

Recepten en andere voedsel gerelateerde artikels gaan over het eten zelf. Je vindt er dus niets over gezond of ongezond. In de magazines die ik analyseerde vond ik maar één artikel in verband met gewicht: een stuk over plastische chirurgie bevatte een getuigenis van iemand die een gastric bypass onderging. Diëten en de kijk op een lichaam zijn hier dus praktisch afwezig.

Billie
Billie is een weekendbijlage bij Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Dit lifestyle magazine is voor het hele gezin, maar heeft een sterke focus op vrouwen. In dit magazine gaat het niet over diëten. Dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat het voor het weekend bedoeld is. Dan mag het vaak allemaal wat minder streng. Maar het magazine lijkt ook subtiel bij te willen dragen aan een positief zelfbeeld. Dat doen ze met een reportage rond lichaamsacceptatie en een variatie in de lichamen van hun modellen.

NINA
NINA is een weekendbijlage voor vrouwen van Het Laatste Nieuws. Net als bij Billie vind je hier niets over diëten. Ze hebben een gevarieerde kijk op eten en hebben het over bodyneutrality. Daarbij probeer je zonder mening naar je lichaam te kijken en hoef je jezelf niet mooi te vinden. In NINA vind je wel kleine tips om te vermageren of gezonder te leven, zoals ongezonde gewoontes op een makkelijke manier aanpassen. In tegenstelling tot bij Billie zijn alle modellen in NINA straight size (de standaardmaat in de modellenwereld).

Flair
In juli 2020 voerde Flair een grote verandering in onderwerpen door. Nadat de redactie schrok van de cijfers uit hun ‘grote self-love-enquête’ gingen ze meer focussen op zelfliefde. Uit de enquête bleek dat veel vrouwen onzeker waren over hun lichaam, dus ging de redactie aan de slag. Het magazine kreeg een wekelijkse katern rond self-love. Daarin vind je onder andere een lezeres in lingerie die over haar lichaam praat en iemand die een liefdesbrief aan zichzelf schrijft.

Daarnaast besloot de redactie niet meer over diëten te schrijven. In de plaats kwamen artikels die uitleggen waarom bv. detoxen niet werkt en verschijnen er veel artikels over zelfbeeld, body positivity influencers en .trots zijn op imperfecties. Als je het magazine nu analyseert, zie je inhoud die de lezeres positiever naar haar lichaam moet doen kijken en modellen in alle maten en soorten. Een plus-size model in een sportspecial is hier bijvoorbeeld normaal.

Libelle
Libelle kan je zien als de grote zus van Flair, maar gaat niet mee in het verhaal van zelfliefde. Diëten, afvaluitdagingen en andere onderwerpen die inspelen op de onzekerheden van vrouwen vind je hier wel. In artikels rond kleding gaat over bv. een buikje verbergen en kledingstukken die flaterend zijn voor een bepaald figuur in de plaats van over dragen wat je mooi vindt.

We kunnen concluderen dat er veel verschil zit in hoe de Vlaamse vrouwenmagazines omgaan met diëten en lichaamsbeeld. Het lijkt er wel op dat vooral magazines die op jongere vrouwen focussen zich sterk bezighouden met zelfliefde.

Geef een reactie